Inspirace znamená čerpat nápady, motivy nebo techniky z existujících děl, aniž by došlo k přímému kopírování. Na druhou stranu, pokud někdo převezme podstatné prvky cizího díla a prezentuje je jako své vlastní, jedná se o plagiátorství. Český autorský zákon (zákon č. 121/2000 Sb.) je v tomto ohledu velmi jasný: autor má výlučné právo rozhodovat o využití svého díla a chránit jej před neoprávněným užitím.
Vykradení díla není inspirace! Aneb, co se už nevyplácí?
Inspirace je neoddělitelnou součástí kreativního procesu. Umělci, designéři a tvůrci všeho druhu se od nepaměti inspirovali prací svých předchůdců a konkurentů. Tento proces je přirozený a často vede k inovacím a novým uměleckým směrům. Nicméně, hranice mezi inspirací a vykradením cizího díla je velmi tenká. Pokud je překročena, může to mít vážné právní důsledky. V tomto článku se podíváme na to, kde tato hranice leží, a proč se vykrádání cizího díla jednoduše nevyplácí.
Inspirace vs. plagiátorství: Kde je hranice?
Jak světové soudy rozhodují?
V nedávné historii existuje několik důležitých právních případů, které objasnily rozdíl mezi inspirací a plagiátorstvím. Jedním z nich je případ Temple Island Collections Ltd (žalobce) versus New English Teas Ltd & Nicholas John Houghton (žalovaný) z roku 2012, který se odehrál ve Velké Británii.
V tomto případu se jednalo o spor ohledně použití známého motivu červeného londýnského autobusu před černobílým pozadím s budovou parlamentu. Fotografie nebyly totožné, byly „jen“ velmi podobné a „inspirace“ zde byla znatelná. Soud rozhodl, že druhá strana neoprávněně vykradla podstatné prvky z původního díla, čímž porušila autorská práva. Soudce zdůraznil, že ačkoli základní koncept mohl být považován za inspiraci, reprodukování klíčových prvků již představovalo plagiátorství. Konkrétně se jednalo o to, že čajová společnost reprodukovala kombinaci vizuálních kontrastních prvků ve scéně – kombinace červeného autobusu s černobílým pozadím, dále pak bílou oblohou se zbytkem fotografie. Při rozhodování o tom, zda byla reprodukována podstatná část díla, je třeba vzít v úvahu prvky díla, které mají vizuální významnost.
Soudce se řídil následující logikou: použití barvy na černobílé fotografii (ala Schindlerův seznam) není chráněno autorským právem, stejně jako kombinace ikonických obrazů, jako je dvoupatrový autobus a budova parlamentu. Ovšem když spojíte obojí dohromady, vznikne nový duševní výtvor. Žalovaný se neúspěšně bránil tím, že jeho dílo nebylo vytvořené z fotografií žalobce. Žalovaný dílo žalobce znal, neboť z okolností bylo známo, že měl fotograf za úkol vytvořit odlišný snímek a vyhnout se tak porušení autorského práva žalobce (jeho fotografa). Z věci také vyplývá, že není nezbytné, aby údajné porušení vypadalo celkově podobně, protože lze reprodukovat podstatnou část, aniž by nutně vzniklo něco, co vypadá podobně.
Tento případ ilustruje, jak důležité je, aby tvůrci rozlišovali mezi tím, co je ještě inspirace, a co už je neoprávněné převzetí cizího díla.
Proč se vykrádání nevyplácí?
Vykrádání cizích děl se nejen nevyplácí z právního hlediska, ale není to ani morálně správné. Následky mohou zahrnovat například zákaz užívání díla, vydání bezdůvodného obohacení (dvojnásobek obvyklé licence), povinnost omluvit se, nebo dokonce v oblasti morálky poškození dobrého jména.
Tvůrčí proces by měl být založen na inovaci, originalitě a respektu k práci ostatních. Místo kopírování se zaměřte na to, jak můžete stávající nápady posunout dál a přinést do světa něco nového. Inspirace je v pořádku, krádež už nikoli.
Tím, že respektujete autorská práva, nejen že se vyhnete právním problémům, ale také přispíváte k udržení férového a tvůrčího prostředí, kde každý tvůrce má možnost ochránit plody své práce.
#Doprovodný obrázek byl vygenerován DaLL.E.