K čemu je to dobré?
Od nových pravidel si slibujeme, že
1. Budou platit stejná pravidla poskytování digitálních služeb v celé EU. Tím pádem bude snadnější i pro menší subjekty proniknout na další trhy v rámci unie.
2. Bude mnohem jednodušší označovat nezákonný obsah a bude jednodušší proti němu zakročit. K tomu má pomoci i status Důvěryhodného oznamovatele.
3. Tržiště budou více odpovědné za to, co se na nich děje – kdo a co přes ně prodává.
4. Podniky, které prodávají přes tržiště, budou mít přístup k důležitým datům jak o svých produktech, tak o svých zákaznících.
Protože bude snadnější předcházet nezákonným a škodlivým aktivitám na internetu a šíření dezinformací, přinesou změny vyšší bezpečnost uživatelů a spravedlivější prostřední online platforem.
Co se mi by se mi asi tak mohlo stát, když pravidla nesplním?
Sankce uložené za neplnění povinností stanovených v tomto nařízení může dosáhnout až 6 % ročních příjmů nebo obratu dotčeného poskytovatele zprostředkovatelských služeb.
Za drobnější porušení - poskytnutí nesprávných, neúplných nebo zavádějících informací nebo za neposkytnutí odpovědi či neopravení nesprávných, neúplných nebo zavádějících informací a neumožnění kontroly na místě až 1 % ročních příjmů nebo obratu dotčeného poskytovatele.
Jaká pravidla musíme dodržovat?
To právě záleží, jakou službu poskytujete. Vodítkem může být následující obrázek převzatý z webu MPO. Čím světlejší barva, tím více povinností. A samozřejmě čím větší subjekt, tím také více povinností.
Zprostředkovatelské služby prostého přenosu informací a ukládání do mezipaměti
Nejméně povinností se vztahuje na zprostředkovatelské služby prostého přenosu informací a ukládání do mezipaměti. Ty musí
· Upravit obchodní podmínky v souladu s DSA.
· Zřídit jednotné kontaktní místo pro komunikaci s dozorovými orgány i uživateli.
· Alespoň jednou ročně zveřejnovat zprávy o veškerém moderování obsahu.
Pokud jste ale malý nebo mikropodnik, zprávu o moderování obsahu zveřejňovat nemusíte.
Hostingové služby
Pokud poskytujete hostingovou službu, musíte navíc
· Mít zpracované mechanismy oznamování nezákonného obsahu a přijímání opatření.
· Oznamovat podezření na trestné činy
Online platformy
Pokud jste online platforma (ale přitom nejste malý a mikropodnik), musíte navíc:
· Mít zpracovaný interní systém vyřizování stížností.
· Dát uživateli možnost řešit spor s vámi mimosoudně
· Přednostně vyřizovat stížnosti důvěryhodných oznamovatelů
· Mít zpracovanou a popsanou politiku opatření a ochrany proti zneužití
· Plnit povinnost transparentnosti, to se týká zejména povinnosti informovat o počtu sporů k mimosoudnímu řešení a počet pozastavení služeb
· Zveřejnit informaci o průměrném měsíčním počtu aktivních příjemců služby v EU (to musí udělat i malé a mikro podniky. Protože i malý podnik může být velmi velkou platformou)
· Mít zpracovanou koncepci uspořádání online rozhraní (nesmí klamat ani manipulovat, musí být transparentní)
· Dodržovat transparentnost ohledně reklamy (že jde o reklamu, čí je, proč se mi zobrazuje, je zakázáno profilovat na základě zvláštních kategorií osobních údajů)
· Zajistit, že doporučovací systémy budou transparentní
· Zajistit ochranu nezletilých osob na internetu (týká se to zejména zajištění jejich soukromí a bezpečnosti, je zakázáno profilovat na základě osobních údajů)
Online tržiště
Další povinnosti jsou stanoveny pro online tržiště (opět, pokud nejsou malým a mikro podnikem). Ty musejí navíc ještě
· Zajistit sledovatelnost obchodníků (musejí mít mimo jiné kontaktní údaje obchodníků a požadovat po nich autocertifikaci, tedy prohlášení, že prodávají zboží, které je v EU legální).
· Zjišťovat soulad s předpisy již od stádia návrhu smlouvy (spotřebitel musí mít všechny povinné informace, zejména předsmluvní informace, informace o souladu výrobku s předpisy o bezpečnosti výrobků, kontaktní údaje na obchodníka).
· Právo na informace (pokud platforma zjistí, že obchodníkem prodávané zboží je nezákonné, musí informovat spotřebitele).
Velmi velké vyhledávače a pltformy
Velmi velké vyhledávače a platformy (s průměrným měsíčním počtem aktivních uživatelů vyšším než 45 milionů (10 % obyvatel EU) mají povinností nejvíce. Musejí totiž splňovat další požadavky, které se týkají zejména řízení rizik, která jsou s takovými platformami spojena. Ta souvisí s nezákonným obsahem a možným ohrožením základních práv osob.
Své smluvní podmínky musejí zveřejnit v úředních jazycích všech členských států EU, kde poskytují své služby. Navíc musí uživatelům poskytnout stručné shrnutí smluvních podmínek v jasném a jednoznačném znění. Za zmínku stojí, že velmi velké platformy jsou povinny platit Komisi poplatek za to, že na ně dohlíží.