Koho zajímá nařízení o digitálních službách

Mám to vůbec číst?

Rozhodně doporučujeme zjistit si alespoň základní informace, pokud:

1/váš byznys se týká online zprostředkování, tedy propojování uživatele se zbožím, službami a obsahem (online tržiště, sociální sítě, platformy pro sdílení obsahu, obchody s aplikacemi, platformy pro cestování a ubytování, ale také webhosting nebo poskytování přístupu k internetu).

2/Služby nabízíte na jednotném trhu EU.

K čemu je to dobré?

Od nových pravidel si slibujeme, že

1.      Budou platit stejná pravidla poskytování digitálních služeb v celé EU. Tím pádem bude snadnější i pro menší subjekty proniknout na další trhy v rámci unie.

2.      Bude mnohem jednodušší označovat nezákonný obsah a bude jednodušší proti němu zakročit. K tomu má pomoci i status Důvěryhodného oznamovatele.

3.      Tržiště budou více odpovědné za to, co se na nich děje – kdo a co přes ně prodává.

4.      Podniky, které prodávají přes tržiště, budou mít přístup k důležitým datům jak o svých produktech, tak o svých zákaznících.

Protože bude snadnější předcházet nezákonným a škodlivým aktivitám na internetu a šíření dezinformací, přinesou změny vyšší bezpečnost uživatelů a spravedlivější prostřední online platforem.

Co se mi by se mi asi tak mohlo stát, když pravidla nesplním?

Sankce uložené za neplnění povinností stanovených v tomto nařízení může dosáhnout až 6 % ročních příjmů nebo obratu dotčeného poskytovatele zprostředkovatelských služeb.

Za drobnější porušení - poskytnutí nesprávných, neúplných nebo zavádějících informací nebo za neposkytnutí odpovědi či neopravení nesprávných, neúplných nebo zavádějících informací a neumožnění kontroly na místě až 1 % ročních příjmů nebo obratu dotčeného poskytovatele.

Jaká pravidla musíme dodržovat?

To právě záleží, jakou službu poskytujete. Vodítkem může být následující obrázek převzatý z webu MPO. Čím světlejší barva, tím více povinností. A samozřejmě čím větší subjekt, tím také více povinností.

 

Zprostředkovatelské služby prostého přenosu informací a ukládání do mezipaměti

Nejméně povinností se vztahuje na zprostředkovatelské služby prostého přenosu informací a ukládání do mezipaměti. Ty musí

·        Upravit obchodní podmínky v souladu s DSA.

·        Zřídit jednotné kontaktní místo pro komunikaci s dozorovými orgány i uživateli.

·        Alespoň jednou ročně zveřejnovat zprávy o veškerém moderování obsahu.

 Pokud jste ale malý nebo mikropodnik, zprávu o moderování obsahu zveřejňovat nemusíte.

Hostingové služby

Pokud poskytujete hostingovou službu, musíte navíc

·        Mít zpracované mechanismy oznamování nezákonného obsahu a přijímání opatření.

·        Oznamovat podezření na trestné činy

Online platformy

Pokud jste online platforma (ale přitom nejste malý a mikropodnik), musíte navíc:

·        Mít zpracovaný interní systém vyřizování stížností.

·        Dát uživateli možnost řešit spor s vámi mimosoudně

·        Přednostně vyřizovat stížnosti důvěryhodných oznamovatelů

·        Mít zpracovanou a popsanou politiku opatření a ochrany proti zneužití

·        Plnit povinnost transparentnosti, to se týká zejména povinnosti informovat o počtu sporů k mimosoudnímu řešení a počet pozastavení služeb

·        Zveřejnit informaci o průměrném měsíčním počtu aktivních příjemců služby v EU (to musí udělat i malé a mikro podniky. Protože i malý podnik může být velmi velkou platformou)

·        Mít zpracovanou koncepci uspořádání online rozhraní (nesmí klamat ani manipulovat, musí být transparentní)

·        Dodržovat transparentnost ohledně reklamy (že jde o reklamu, čí je, proč se mi zobrazuje, je zakázáno profilovat na základě zvláštních kategorií osobních údajů)

·        Zajistit, že doporučovací systémy budou transparentní

·        Zajistit ochranu nezletilých osob na internetu (týká se to zejména zajištění jejich soukromí a bezpečnosti, je zakázáno profilovat na základě osobních údajů)

Online tržiště

Další povinnosti jsou stanoveny pro online tržiště (opět, pokud nejsou malým a mikro podnikem). Ty musejí navíc ještě

·        Zajistit sledovatelnost obchodníků (musejí mít mimo jiné kontaktní údaje obchodníků a požadovat po nich autocertifikaci, tedy prohlášení, že prodávají zboží, které je v EU legální).

·        Zjišťovat soulad s předpisy již od stádia návrhu smlouvy (spotřebitel musí mít všechny povinné informace, zejména předsmluvní informace, informace o souladu výrobku s předpisy o bezpečnosti výrobků, kontaktní údaje na obchodníka).

·        Právo na informace (pokud platforma zjistí, že obchodníkem prodávané zboží je nezákonné, musí informovat spotřebitele).

Velmi velké vyhledávače a pltformy

Velmi velké vyhledávače a platformy (s průměrným měsíčním počtem aktivních uživatelů vyšším než 45 milionů (10 % obyvatel EU) mají povinností nejvíce. Musejí totiž splňovat další požadavky, které se týkají zejména řízení rizik, která jsou s takovými platformami spojena. Ta souvisí s nezákonným obsahem a možným ohrožením základních práv osob.

Své smluvní podmínky musejí zveřejnit v úředních jazycích všech členských států EU, kde poskytují své služby. Navíc musí uživatelům poskytnout stručné shrnutí smluvních podmínek v jasném a jednoznačném znění. Za zmínku stojí, že velmi velké platformy jsou povinny platit Komisi poplatek za to, že na ně dohlíží.

Povinností je mnoho, ale netýkajíí se všech a ve všech případech. Pokud si nejste jistí, ozvěte se nám. Rádi se do toho pustíme s vámi.

Hana Krajčíková
Hana Krajčíková

Hana Krajčíková je advokátka, která pomáhá firmám a podnikatelům v IT a kreativních profesích (akkrajcikova.cz). Má dlouholeté zkušenosti z advokacie a fandí mediaci jako mimosoudnímu způsobu řešení konfliktů. Kromě toho ji baví vše, co souvisí s právem a uměním.

Ve volném čase se věnuje parkouru, hudbě a podpoře místní komunity Soběšice dětem.