Jak upravit smluvní podmínky v souladu s DSA

Smluvní podmínky musejí být transparentní. Nezáleží, zda jsou vašimi uživateli spotřebitelé nebo podnikatelé, fyzické nebo právnické osoby. Smluvní podmínky musejí být transparentní pro všechny.

Co se musí uživatel ze smluvních podmínek alespoň dozvědět

Po přečtení obchodních podmínek uživatelem (nebo jeho digitálním dvojčetem - fanoušci Chat GPT vědí ;-) by mělo být uživateli jasné:

-        V jakých případech a jak může být jeho obsah omezen

a.      Na základě jakých zásad, a jakými postupy, opatřeními a nástroji poskytovatel služby obsah moderuje

b.      Zda a jak probíhá rozhodování založené na algoritmech a lidském přezkumu

  • Jak funguje interní systém pro vyřizování stížností
  • Z jakého důvodu a jak může být uživateli poskytování služby omezeno
  • Jakým způsobem může uživatel používání služby ukončit

Jak to napsat

Informace musejí být poskytnuty srozumitelně, jasně, snadno pochopitelně, uživatelsky vstřícně a jednoznačně. Pokud je služba zaměřena na nezletilé nebo ji právě nezletilí převážně využívají, musí poskytovatel podmínky vysvětlit tak, aby jim nezletilí rozuměli. Toho může docíli třeba používáním ikon nebo obrázků.

A co dál?

  • Informace musejí být zveřejněny ve snadno přístupném a strojově čitelném formátu. Žádné blechy vlevo dole.
  • O každé významné změně Smluvních podmínek musejí poskytovatelé zprostředkovatelských služeb uživatele informovat.
  • Poskytovatelé musejí při uplatňování a vymáhání smluvních podmínek postupovat objektivně, přiměřeně a s náležitou péčí. Vždy musí šetřit práva a oprávněné zájmy dotčených stran. To se týká i základních práv uživatelů (svobody projevu nebo svobody a plurality médií).

Takže ano, poskytovatelé se musejí chovat fér.

Něco navíc pro velmi velké hráče

Velmi velké online platformy a velmi velké internetové vyhledávače musejí své smluvní podmínky zveřejnit v úředních jazycích všech členských států EU, kde své služby poskytují.

Navíc musí uživatelům poskytnout stručné shrnutí smluvních podmínek v jasném a jednoznačném znění. Měli by uvést hlavní požadavky na informace a způsob, jak snadno odstoupit od nepovinných ustanovení.

Pokud potřebujete zrevidovat nebo jen zkonzultovat svoje smluvní podmínky, neváhejte se na nás obrátit. Jsme tu pro vás.

Hana Krajčíková
Hana Krajčíková

Hana Krajčíková je advokátka, která pomáhá firmám a podnikatelům v IT a kreativních profesích (akkrajcikova.cz). Má dlouholeté zkušenosti z advokacie a fandí mediaci jako mimosoudnímu způsobu řešení konfliktů. Kromě toho ji baví vše, co souvisí s právem a uměním.

Ve volném čase se věnuje parkouru, hudbě a podpoře místní komunity Soběšice dětem.